Teplým středečním večerem se nesou zvuky ladících se nástrojů. Prostranství před budovou Hudební fakulty JAMU se změnilo k nepoznání. Kromě reflektorů, nejrůznějších mikrofonů a reproduktorů tady stojí i desítky stojanů s notami skladeb, které za chvíli zarezonují brněnským náměstím.
Podle slov dirigenta Jakuba Kleckera bude repertoár spíše odlehčeného charakteru a každý si v něm najde to své. „Ve výsledku se mi hraje dobře všechno, ale mým favoritem je asi skladba pro marimbu, která je úplně jiná než ty ostatní. Na druhou stranu, West Side Story je o hodně energičtější, má to takový větší odpich,“ popisuje své dojmy z programu studentka JAMU Adéla Spurná, která dnes hraje na tympány. Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné skladby George Gershwina, Daniela McCartyho, Leonarda Bernsteina, Johanna Strausse, Franze Lehára a Maurice Ravela.
„Projekt jsme vymysleli, abychom mohli udělit zápočty z orchestrální hry všem studentům beze zbytku, aby to nikdo neměl takzvaně zadarmo,“ směje se dirigent Jakub Klecker, na kterém jde vidět, že se stejně jako muzikanti na událost pod širým nebem těší.
Kulturní zážitek pro všechny
V osm hodin je koncert uveden děkankou Hudební fakulty Barbarou Marií Wili a o chvíli později už dirigent ukazuje orchestru nástup první skladby. Na rozdíl od intenzivních zvuků tramvají, hovory letně oděných diváků postupně utichají. Venkovní prostranství je jimi kompletně zaplněno. „Líbí se mi, že je koncert volně přístupný všem. Takto se k orchestrální hudbě dostane i široká veřejnost,“ podotýká posluchačka Alexandra Klinovská, která na JAMU sama studuje.
Šťastlivci, kteří na místo dorazili mezi prvními, ukořistili židli v jedné ze dvou řad před orchestrem. Zbytek návštěvníků se pak rozmístil všude kolem, a Janáčkův akademický orchestr, přesněji řečeno jeho dechovou a bicí sekci, ze všech stran obklopil. Podle projektové manažerky JAMU Daniely Peclové si koncert přišlo během večera vyslechnout na čtyři sta lidí.
Kromě orchestrálních, zaznívají horkým večerem i skladby sólové, a to v podání vybraných studentek akademie. „Sólistky předvedou skladby, se kterými se ucházely na konkurzu, který pořádáme každoročně, takže mají možnost vystoupit s orchestrem,“ vysvětluje Jakub Klecker. Studentka jazzové interpretace Anežka Nováková dnes s lehkostí a jistotou ovládla za doprovodu svých spolužáků z JAMU marimbu.
Open-air tradice?
Druhá sólistka, Ekaterina Krovatyeva, nechala svůj hlas vyniknout například ve známé jazzové písni Summertime. „Tím, že to není úplně klasický, operní repertoár, a ještě se to všechno odehrálo venku, moc jsem se na to těšila. Asi největší potěšení je pro mě spolupracovat s diváky a zpívat s orchestrem. Teď se mi splnilo obojí. Navíc jsem si mohla pohrát s výrazem. Celý večer, včetně instrumentálních skladeb, byl, abych to shrnula, velmi hutný. Jsem na sebe pyšná a celkově šťastná,“ říká operní pěvkyně po výkonu, který sklidil mezi diváky značný úspěch.
Když koncert završilo slavné Bolero skladatele Maurice Ravela, Komenského náměstí už bylo zahaleno do tmy, kterou prostupovaly jen světla pouličních lamp, reflektorů mířících na muzikanty a drobné lampičky připnuté na stojanech. Ani v tuto pozdní hodinu se stále neochladilo, a mnoho návštěvníků, i samotných hudebníků, dále posedávalo před budovou Hudební fakulty. V závěrečné řeči děkanka Hudební fakulty zmínila, že by se venkovní koncertování mohl stát každoroční tradicí a všichni přítomní na to reagovali hlasitým souhlasem.
Text a foto: Kateřina Slaběňáková