Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka patří spolu s Mezinárodní soutěží Pražského Jara do nejvyšší kategorie hudebních klání tohoto druhu v České republice. Význam brněnské akce lze odečítat i ze skutečnosti, že uchazeči se hlásí a hlásili z nejvýznamnějších univerzit z celého světa – studenti Conservatoire Supérieur v Paříži, z amerických univerzit Yale a Michigan, z německých univerzit v Mnichově, Lübecku a Frankfurtu, zastoupené byly i země jako Japonsko, Korejská republika, Rakousko a Rumunsko.
Celkem 14 porotců z Norska, Rakouska, Německa, Polska, Slovenska, Maďarska a USA vybrali v obou kategoriích, varhany i klavír, které byly obory 28. ročníku soutěže, korejské účastnice za nositelky prvních cen. V oboru klavíru se absolutní výherkyní stala Linda Lee (Yale School of Music), v oboru varhany vyhrála Seona Mun (Hochschule für Musik und Theater, Mnichov). Triádu korejských laureátek doplňuje In-Ae Ha (University of Michigan), která obsadila třetí místo v rámci klavírní části soutěže. Vedle velmi silné světové konkurence, jejíž úroveň se co rok zvyšuje, obstáli i studenti hostující brněnské Hudební fakulty JAMU. Druhou cenu v oboru klavír, spolu se Zvláštní cenou za interpretaci díla Leoše Janáčka, si odnesl Adam Závodský. Jeho spolužák Kento Satsuma, talentovaný dirigent a pianista, získal dělenou třetí klavírní cenu. U Adama Závodského kvitovala porota jeho originální a stylový přístup k interpretaci Janáčkova díla, která vyžaduje kulturní a specifické znalosti. U jeho japonského kolegy ocenila porota i fakt, že dokázal zrekonstruovat historickou situaci a Beethovenův klavírní koncert dirigoval od klavíru. V oboru varhany nebyla udělena druhá cena, zato o třetí místo se dělili studentka Hudební fakulty JAMU Daniela Hřebíčková a český student Universität für Musik und Darstellende Kunst ve Vídni Jan Kopřiva. Čestného uznání se dočkaly dvě vynikající klavíristky HAMU v Praze Anna Gaálová a Eva Strejcová.
Překvapením byla letos kromě silné korejské prezence také převaha žen mezi laureáty spíše mužského oboru hra na varhany (ocenění získaly tři ženy a jeden muž), klavírní obor byl v tomto ohledu letos vyvážený. Během soutěže bylo velmi zajímavé pozorovat, jak jinak zahraniční účastnící zacházejí s českou hudbou, i s tou novější, jaké jsou například skladby Petra Ebena, které se dožily jiných registračních barev a temp, než odpovídají zvyklostem v českém prostředí. Právě tato výměna různorodých perspektiv je největší cenností soutěže.
Hudební utkání se konalo ve spolupráci s nadací Leoše Janáčka a pod záštitou primátorky statutárního města Brno, hejtmana Jihomoravského kraje, předsedy Ústavního soudu České republiky a ministra kultury ČR. Brno znělo v týdnu od 11. do 18. září varhanními a klavírními tóny z Hudební fakulty, Kostela Nanebevzetí Panny Marie a Besedního domu. Repertoár sahal od Bacha k Ebenovi se speciálním důrazem na dílo Leoše Janáčka, jehož Concertino byla jedná z finálních skladeb v klavírní kategorii soutěže.
Některé laureáty máte možnost ještě slyšet během několika hudebních festivalů nejen v Brně. Lindu Lee, výherkyni oboru klavír, lze slyšet 20. listopadu 2022 v rámci koncertního matiné festivalu Janáček Brno. Seona Mun vystoupí v rámci Brněnského varhanního festivalu 2023 a Daniela Hřebíčková a Jan Kopřiva budou účinkovat na Festivalu za poklady Broumovska 2023.
V roce 2023 bude Hudební fakulta pořádat 29. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka, a to v datech 8.-17. září 2023. Do Brna se sjedou hudebníci opět ve dvou oborech – violoncello a kontrabas.
Barbara Maria Willi
foto: Vojtěch Kába, Lukáš Mareček